پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228498
تورم به جان خوراکي‌ها افتاد/ نارضايتي مردم از تنظيم بازار
تاریخ انتشار : 1396/05/09 17:58:10
نمایش : 1787
با وجودي که ۵ ماه از سال گذشته و در آستانه آغاز به کار دولت جديد قرار گرفتيم با سيلي از گراني‌ موادغذايي به بهانه واقعي شدن نرخ ها مواجه هستيم که نارضايتي مردم را به دنبال داشته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عمري از دولت يازدهم نمانده و هنوز وارد دولت دوازدهم نشديم. تنها شعار اين دو دولت جلوگيري از تورم و کاهش قيمت ها بوده است اما امسال با موجي از افزايش قيمت ها چه در محصولات اصلي خانوارها و چه در حوزه خدمات مواجه ايم و اين در حالي است که هيچ زيرساختي براي رسيدن به قيمت واقعي در هيچ نوع کالا و خدمات فراهم نشده است.

با وجودي که هر روز وضعيت اشتغال و معيشت مردم به نقطه سختي نزديک تر مي‌شود موجي از گراني ها شروع شده و خبرها حاکي از احتمال افزايش قيمت بنزين تا بالا رفتن قيمت نان و رسيدن يک نان تافتون ۲۰۰ گرمي به ۳۰۰ تومان تا گران شدن ميوه و صيفي جات و خوار و بار و برنج است.

آغاز گراني ها در بدو ورود دولت دوازدهم که همه افتخارش ثابت نگه داشتن نرخ تورم در ۴ سال گذشته بوده است حالا براي مردمي که دلخوش به وعده هاي دولت براي ثبات در بازار و قيمت ها بودند، پالس هاي نارضايتي از عملکرد دولت در اين حوزه را در جامعه گسترش داده است.

هر کيلو آرد به بيش از ۹۰۰ تومان مي‌رسد

البته ثابت نگه داشتن نرخ تورم که براي مردم با تمام سختي هاي معيشتي، يک نقطه اميد بود در مقابل اين حرکت دولت يازدهم به مذاق اصناف مختلف خوش نيامد و در آغاز دولت دوازدهم خواستار واقعي کردن قيمت ها هستند و حال آنکه به لحاظ افزايش توان اقتصادي، جيب مردم بزرگتر نشده و تنها اين چهار سال را در وضعيت تورم پايين به قيمت رکود، سر کرده اند.

قيمت آرد کيلويي ۶۶۰ تومان است که نرخ هر کيسه آرد به ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان مي رسد و در جلسه اخير قرار شد که قيمت آرد به کيلويي حدود ۹۰۰ تومان برسد که بر اين اساس هر کيسه آرد به ۴۵ هزار تومان افزايش مي يابد

در بازار مواد غذايي، مرغ از ابتداي سال تاکنون چندين بار از مرز کيلويي هشت هزار و ۵۰۰ تومان گذشته است و خوار و بار روند صعودي به خود گرفته است. در حالي که در همين استان به اصطلاح صنعتي اصفهان نيز، هر ماه صدها نفر بيکار مي شوند و به نان شب خود محتاج هستند.

اصناف مختلفي در حالي معترض به واقعي نبودن قيمت ها هستند و هميشه سطح قيمت ها در ايران را با ديگر کشورهاي پيشرفته مقايسه مي کنند که سطح زندگي و درآمد غالب مردم کمتر از يک ميليون تومان و به معناي قرار گرفتن مردم زير خط فقر است.

عضو اتحاديه نانوايان اصفهان در خصوص افزايش قيمت نان به درخواست اين اتحاديه، در گفت و گو با مهر اظهار داشت: به طور قطع پس از طرح موضوع، در شش ماهه اول امسال شاهد گران شدن نان و رسيدن نان تافتون ۲۰۰ گرمي به ۳۰۰ تومان هستيم و اين در حالي است که سازمان حمايت از مصرف کننده تمام تلاش خود را مي کند که نرخ نان تا ۲۵۰ تومان افزايش يابد.

محمدرضا خواجه ادامه داد: در حال حاضر قيمت آرد کيلويي ۶۶۰ تومان است که نرخ هر کيسه آرد به ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان مي رسد و در جلسه اخير قرار شد که قيمت آرد به کيلويي حدود ۹۰۰ تومان برسد که بر اين اساس هر کيسه آرد به ۴۵ هزار تومان افزايش مي يابد.

افزايش قيمت نان ضروري است!

وي با بيان اينکه افزايش قيمت نان و آرد ضروري و در جهت يکسان سازي نرخ آرد است، گفت: قيمت نان طي چهار سال گذشته ثابت مانده و همين غير واقعي بودن قيمت نان ضربه سختي به نانوايان وارد کرده و سبب ورشکستگي آنها شده است.

عرضه مرغ با نرخ بيش از هشت هزار تومان در سطح مغازه هاي اصفهان صحت ندارد و در حال حاضر قيمت مرغ گرم هشت هزار و ۲۰ تومان و در درب مغازه هشت هزار و ۳۰۰ تومان تعيين شده است

در ديگر اقلام هم، قيمت مرغ و گوشت که از ماه هاي پاياني سال گذشته به دلايل مختلف افت و خيز داشته اما اين روزها گرماي هوا بهانه اي براي افزايش قيمت آن شده است.

نايب رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت سفيد اصفهان در اين ارتباط گفت: تامين بازار مرغ تهران به وسيله اصفهان سبب شد تا نرخ اين محصول در اصفهان افزايش يابد.

محمدعلي فروغي ابري ادامه داد: معمولا در مواقعي از سال که با افزايش گرما مواجه مي شويم قيمت مرغ هم با افزايش روبرو مي شود.

وي افزود: عرضه مرغ با نرخ بيش از هشت هزار تومان در سطح مغازه هاي اصفهان صحت ندارد و در حال حاضر قيمت مرغ گرم هشت هزار و ۲۰ تومان و در درب مغازه هشت هزار و ۳۰۰ تومان تعيين شده است.

نايب رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت سفيد اصفهان گفت: افزايش نرخ مرغ در روزهاي اخير تا ۵۰۰ تومان به ازاي هر کيلوگرم بوده است که اين ميزان افزايش هم به دليل رشد نرخ جوجه است.

يکي ديگر از دلايل گراني ها کمبود توليدات است و اصفهان که در بسياري از محصولات روزي خودکفا بوده است در يک دوره اي به خاطر واردات زياد انواع محصولات از خارج از کشور و ماندن محصولات روي دست توليد کنندگان و ضرر و زيان سنگين باعث شد که از سال هاي بعد توليدکنندگان رغبت کمي به توليد محصولات داشته باشند و از سوي ديگر عدم فراهم ساختن زمينه براي صادرات توليدکنندگان را بي انگيزه تر از قبل کرد و تمام عوامل دست به دست هم داد که به دنبال توليد کم محصولات شاهد افزايش قيمت گوشت، ميوه جات و صيفي جات باشيم.

گوشت هم گران شد

قيمت گوشت قرمز نيز رو به افزايش است و با افزايش قيمت پياز، خيار و انواع مختلف ميوه جات ليست سياه گراني ها پرتر شده است.

رئيس ميدان ميوه و تره بار اصفهان در اين باره به مهر گفت: با توجه به اينکه سال گذشته بخش اعظمي از محصول پياز کشاورزان از بين رفته است به همين دليل امسال با کاهش توليد اين محصول مواجهيم و همين مسئله سبب گران شدن قيمت پياز شده است.

ناصر اطرج بيان داشت: از سوي ديگر صادرات پياز به کشورهاي عربي دليل ديگر گران شدن قيمت پياز است.

قيمت خيار هم اکنون افزايش يافته به دليل اينکه با گرمي هوا مواجه شديم و بوته‌ها قادر به توليد خيار نيست و همين مسئله قيت خيار شده است

رئيس ميدان ميوه و تره بار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر پياز در ميدان ميوه و تره بار از کيلويي سه هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ تومان است که در سطح بازار بايد با افزايش ۳۰ درصد به دست مشتري برسد.

وي با اشاره به اينکه امسال عرضه پياز کمتر از تقاضا بوده است، اعلام کرد: تنها در صورت اجراي طرح ساماندهي کشت از سوي جهاد کشاورزي ديگر شاهد از بين رفتن محصولات و توليد مازاد محصولات کشاورزي نخواهيم بود.

رئيس ميدان ميوه و تره بار اصفهان  بيان داشت: سال قبل محصولات کشاورزي بيش از اندازه به اميد صادرات توليد مي شد که مقدار کمي هم صادر مي شد اما بسياري از محصولات روي دست کشاورز ماند و همين مسئله سبب تخريب محصولات کشاورزي و از جمله خيار شد.

وي گفت: قيمت خيار هم اکنون افزايش يافته به دليل اينکه با گرمي هوا مواجه شديم و بوته‌ها قادر به توليد خيار نيست و همين مسئله قيت خيار شده است.

در صورتي که قيمت انواع محصولات در حالي واقعي شوند که هيچ فکري براي افزايش درآمد مردم صورت نگيرد اين عدم توازن بين خريد و درآمد تنها قشر فقير جامعه را افزايش و در آينده نزديک ايران را به يک کشور فقير و گرسنه مبدل خواهد کرد. در حاليکه در بخش کشاورزي پتانسيل هاي بسياري براي توليد و عرضه آن در بازار براي کاهش تصدي گري دلالان وجود دارد که متاسفانه در چرخه تنظيم بازار اين مهم مورد غفلت قرار گرفته است و در سايه بي توجهي مسئولان، دست واسطه ها هروز سفره مردم را کوچکتر مي کند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html